vineri, 17 iunie 2011

Trenule masina mica

Titlul rezuma perfect starea cailor ferate din Romania. Dupa 20 de ani de viziune oarba (din cauza ca si dragostea e oarba probabil) caile ferate au ajuns aproape in colaps. Astazi, dupa 5 ani de lucrari de modernizare pe magistrala Bucuresti - Constanta (care presupunea cresterea vitezei maxime de circulatie de la 120 la 160 km/h) trenurile vor face 2:50 ore, adica atat cat faceau si inainte de reparatii.
Acest articol din Ziarul Financiar descrie mult mai pe larg situatia.

Cum s-a ajuns aici? Iata niste factori care imi vin instant (ca nesul) in minte:
- furt - de la furtul nasilor, cel de motorina, pana la tunurile lui Necolaiciuc;
- concurenta neloiala - taxarea mai mica a soselelor, evaziunea fiscala masiva din transportul auto timp de ani buni;
- obsesia romanilor pentru masini;

Poate ca pretul petrolului, criza si suprasolicitarea infrastructurii rutiere (ma gandesc aici si la lipsa parcarilor) o sa ne mai trezeasca la realitate. O realitate in care cel mai mare tunel din Europa se construieste in Alpi pentru reducerea traficului rutier: ati ghicit, e vorba de un tunel de cale ferata, mai multe detalii aici.

M-am uitat pe site-ul Ministerului Transporturilor sa vad cam ce declara ei ca vor sa faca in acest domeniu si am gasit:
- o strategie de dezvoltare pe perioada 2001 - 2010, deci care nu mai e de actualitate;
- o strategie de modernizare a cailor ferate din 2005; pe baza acestei strategii s-a inceput in 2006 modernizarea pe tronsonul Bucuresti - Constanta, care urma sa dureze 2 ani; rezultatele le vedem astazi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu