miercuri, 15 iunie 2011

Pentru o limba romana frumoasa

Bine-venita campania celor de le Radio Guerrilla pentru o limba romana frumoasa, desi are cateva scapari. Imi plac acele fragmente cu diferite personalitati care adopta cate un cuvant. Cred ca sunt insa exagerati in lupta lor cu unele cuvinte si expresii ca smecher, misto sau a balota (ultima chiar are farmec dupa parerea mea) care sunt mult prea utilizate ca sa le mai scoata cineva din limba romana. Ar trebui sa promoveze mai degraba tot felul de cuvinte mai putin uzuale, caci asta creste pana la urma expresivitatea unei persoane: cunoasterea si folosirea mult mai multor cuvinte decat cele din vocabularul de baza a unei limbi. Asta am invatat-o din testul GRE pe care l-am dat mai demult. GRE e un test standard pe care trebuie sa il dea toti candidatii pentru master sau doctorat la universitatile americane serioase indiferent de specializarea la care vor sa fie admisi. Testul contine trei sectiuni: logica, matematica si engleza. Iar partea de engleza pune foarte mult accentul pe vocabular si in special pe cunoasterea unor cuvinte mai rare din engleza (din fericire multe dintre ele erau latinisme, ceea ce mi-a usurat intrucatva sarcina). Ce vor ei de fapt sa testeze e cantitatea si calitatea lecturilor celor care dau testul. Pentru ca asa de fapt inveti temeinic acele cuvinte, citind. O campanie de succes care sa promoveze limba romana nu poate fi decat o campanie care promoveaza cititul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu